نشست بررسی موانع فرهنگی کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه کارآفرینی اجتماعی
20 تیر 1398

شروع نوشتن اینجا...



به همت انجمن زنان کارآفرین و‌با همکاری معاونت فرهنگی -اجتماعی وزارت تعاون نشست بررسی موانع فرهنگی کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه کارآفرینی اجتماعی :

 روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه با حضور صادقی فر، معاون فرهنگی_ اجتماعی و‌منصوری معاون توسعه اشتغال و‌کارآفرینی وزارت تعاون، اعضای کارگروه کارآفرینی اجتماعی انجمن زنان کارآفرین، مدیر کل امور زنان شهرداری و‌ مشاورین امور بانوان دستگاه های اجرایی، جمعی از کارآفرینان و فعالین حوزه کارآفرینی اجتماعی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن زنان کارآفرین، در این نشست یک روزه که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و انجمن زنان کارآفرین برگزار شد، خدیجه یارعلی، مسئول کارگروه کارآفرینی اجتماعی انجمن زنان کارآفرین ضمن معرفی این انجمن گزارشی از فعالیت‌ها از ابتدای تاسیس تاکنون ارائه کرد.

در ادامه صادقی فر معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در وزارتخانه گوش شنوایی برای دریافت مباحث مربوط به زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، گفت: طرح این مباحث می‌تواند هم موجب توسعه شود و هم مانع توسعه فرهنگی شود.

وی تصریح کرد : بررسی سازه های اجتماعی اعم از مباحث فردی هم می‌تواند پیشران و هم مقاومت کننده در داخل یک سازمان باشد.

صادقی فر بر نقش دولت به عنوان یک گروه تسهیل گر تاکید کرد و گفت: اساس و ساختار حوزه خیر جمعی در ایران همواره وجود داشته لذا بازیابی و پیوند زنی آنها به حوزه کارآفرینی کاری است که باید توسط خیریه ها و سمن ها سرعت گیرد.

محتشمی پور، از اعضای موسس و‌عضو‌کارگروه کارآفرینی اجتماعی انجمن زنان کارآفرین نیز با اشاره به تعاریف و‌مفهوم توسعه اجتماعی شاخص های آن را بهداشت و درمان، مسکن و جان پناه، آموزش و اشتغال، توزیع درآمد ملی، تنظیم‌خانواده و رفاه و‌تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: در تعریف توسعه اجتماعی نقاط مشترکی از جمله تامین نیازهای اولیه انسان، بهتر شدن وضعیت و کیفیت زندگی همه انسانها نسبت به وضع کنونی، تامین حقوق انسان‌ها و مسئولیت پذیری در برابر یکدیگر و‌نیز توسعه نهادهای مدنی و‌بهبودساختارهای آن وجود دارد که با توسعه این نهادها می توان بخش عمده ای از مشکلات را مرتفع کرد.

در ادامه نشست فیروزه صابر، مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه ها، کارآفرینی اجتماعی را فرآیند کشف و اجرای راه حل های خلاقانه برای مسائل اجتماعی تعریف کرد و افزود: کارآفرینان اجتماعی برخلاف کارآفرینان دیگر، بهره مندی عمومی و تاثیرگذاری مثبت در جامعه را در نظر می گیرند.

وی با ذکر زنان کارآفرینپاجتماعی چون بانو‌ملاح، میرهادی، بهادری و قدس، یونس محمد را نمونه یک کارآفرین اجتماعی برتر در دنیا دانست که نرخ فقر در بنگلادش را از ۷۵ درصد به حدود ۲۰ درصد رسانده است

وی تاکید کرد: کسب و کارهای اجتماعی دو نوع هستند. یکی شرکت های خودگردان و بدون تقسیم سود که برای حل یک مساله اجتماعی ایجاد شده و مالکیت آن در اختیار سهامدارانی است که سود ناشی از سرمایه گذاری خود را تنها در جهت توسعه همان کسب و کار اجتماعی صرف می کنند و نوع دوم کسب و کارهایی که به سهامداران خود سود تخصیص می دهند ولی مالکیت این کسب و کارها در اختیار فقرا است و یا به عبارت دیگر سهامداران آن فقرا هستند. و در نتیجه به کاهش فقر و حل یک مساله اجتماعی کمک می کنند.

فیروزه صابر نقش و کارکرد سازمان های غیردولتی را در کارآفرینی اجتماعی بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: این سازمان ها می توانند نقش خود را در قالب حساس سازی اجتماعی، روشنگری و آگاهی بخشی اجتماعی، جریان سازی و مشارکت اجتماعی، مطالبه گری در حکمرانی مطلوب و منافع جمعی، ترویج هویت جمعی و فرهنگ تشکل گرایی و کنشگری اجتماعی ایفا نموده و به عنوان حلقه واسط دولت و جامعه عمل کنند.

مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه ها، با تاکید بر اهمیت شبکه سازی در کارآفرینی اجتماعی، گفت: شبکه، گروهي از افراد و يا سازمان هايي است که به صورت داوطلبانه به مبادله اطلاعات يا کالا مي‌پردازند و يا فعاليت‌هاي مشترکي را انجام مي دهند.

صابر با بیان اینکه اساس یک شبکه، معماری اجتماعی آن است که با ساختار تفاوت عمده ای دارد، تصریح کرد: مبادله اطلاعات، ايجاد پايگاه اطلاعاتي، اثبات قدرت اجتماعي،ايجاد هويت و علايق مشترک و ايجاد فرصتهای يادگيری از کارکردهای شبکه سازی است.

 

 صمیمی، مدیر عامل شتاب دهنده شفق (کارآفرین اجتماعی) نیز در ادامه جلسه در زمینه اکوسیستم استارت آپ های کارآفرینی اجتماعیتوضیحاتی ارائه نمود.

 

ارائه مقاله “کارآفرینی اجتماعی، کاهش نابرابری اجتماعی” توسط خانم کرمانشاه، نیز مورد استقبال قرار گرفت و در پایان نشست صبح پرسش و پاسخ صورت گرفت.

گفتنی است؛ در بخش دوم‌نشست نیز با حضور سرهنگی، مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی، میرمالک مدیرکل رفاه اجتماعی و‌مدیران خانه خورشید، موسسه روزبه، پلتفرم مهربانه و جمعیت امام علی(ع) و موسسه امام موسی صدر تجارب این موسسات ملی و بین المللی مطرح و پنل پرسش و پاسخ برگزار شد.

لازم به ذکر است اولین نشست بررسی موانع کارآفرینی زنان در حوزه تخصصی صنایع دستی و‌گردشگری به درخواست معاونت فرهنگی -اجتماعی وزارت تعاون توسط انحمن زنان کارآفرین برگزار شد.


روز ملی کارآفرینی مبارک
6 مرداد1398