«صنایع کوچک، فرصتها و چالشها»
24 مرداد1400

شروع نوشتن اینجا...



مروزه اهمیت صنایع کوچک در تمام دنیا باعث توجه ویژه به این حوزه شده است. در ایران بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور را صنایع کوچک و متوسط در بر می‌گیرد، این صنایع نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور و بحث اشتغالزایی ایفا می کنند و از آنجایی که نیاز به سرمایه اولیه بالایی ندارند، ورود برای بانوان را ساده‌تر کرده است.
شاخص‌های مختلفی در تعریف صنایع کوچک وجود دارد که مهم‌ترین آنها تعداد نیروها، گردش مالی، داشتن صادرات، سطح تکنولوژی و … است که در ایران بیشتر دو مورد اول مورد نظر بوده اما آن چه که در این بحث نقش کلیدی دارد، موضوع پایداری و توسعه با قرار گرفتن در زنجیره تامین، و پیوستن صنایع خرد و کوچک به زنجیره‌ی ارزش جهانی می‌باشد.
. بدون شک صنایع کوچک به لحاظ همین کوچکی، چابک‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند و در مقابل فرصت‌ها و چالش‌ها واکنش زودتری نشان خواهند داد.

بیست و سوم مرداد ۱۴۰۰، انجمن زنان کارآفرین در راستای حمایت از کسب و کارهای کوچک، نشستی با عنوان «صنایع کوچک، فرصتها و چالشها» با حضور اعضای کارگروه صنعت و تجارت انجمن و نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در کلاب هاوس برگزار نمود.
در این جلسه معرفی صنایع کوچک و شاخصهای اصلی آن مانند تعداد کارکنان، نوع فعالیت تولیدی، صادرات و واردات و تکنولوژیهای مورد استفاده و رتبه آنها در سطح بین المللی و نحوه شکل گیری انجمن زنان کارآفرین و جایگاه و اهمیت آن برای زنان کارآفرین این حوزه مطرح شد.
در ادامه نیز چالشهای این نوع بنگاه های اقتصادی، اعم از مدیریتی و سیاست گذاری کلان، نبود قوانین کافی و مشخص، رقابت داخلی، بین المللی و نوع نگرش انحصاری، تحریم های جهانی و خود تحریمی، منابع انسانی، عرضه و تقاضا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه صنایع کوچک در سطح جهانی به عنوان نیروی محرکه اقتصاد شناخته می شوند، نبود بستر و ابزارهای لازم، خلاء نگرش زنجیره ای و تامین منابع مالی صحیح، نبود تعریف دقیق و صحیح از کارآفرینی صنعت گر ، بنگاه ها و تفکیک آنها از یکدیگر و همچنین خلاء پوشش ریسک برای صنایع کوچک را از دیگر مشکلات دانست و گفت: مهمترین معضل در زمینه کلیه کسب و کارها، خرد و کلان، وجود بیش از یازده هزار قانون و هفتاد و هشت هزار مقرری، مقرارت ناظر بر مالیات و تامین اجتماعی، تورم و نرخ ارز از دیگر چالشهای پیش رو است.
این نشست با پرسش و پاسخ و اشتراک گذاری تجربیات فردی به کار خود پایان داد.
https://www.instagram.com/p/CTgX0L8I6dY/?utm_medium=share_sheet


مسئولیت،حقوق و تکلیف پزشک در شرایط بحران
29 مرداد 1400